dijous, 1 de setembre del 2011

Bolivianada #1: Les zebres

Acabat d’arribar a La Paz, una de les coses que primer em cridaren l’atenció foren les zebres. Què, no ho sabieu? A La Paz hi ha zebres pels carrers...


… bé, en realitat són persones disfressades, però l’impacte, al principi, és el mateix. Les trobes a tot arreu: salten, corren d’ací cap allà, gesticulen... Es concentren sobretot als encreuaments del centre, que és on es donen els majors problemes de congestió del trànsit. Perquè cal dir-ho: la circulació ací a La Paz és un autèntic caos. Milers de vehicles (cotxes particulars, micros, trufis, busos i alguna que altra moto), milions de peatons, molta pressa i cap senyal; llevat dels semàfors, que així i tot, sembla que no tenen massa autoritat, perquè de vegades se’ls fa cas i altres, no tant. Bé, també estan els passos de zebra, que ací són com a nord-amèrica: dos ratlles contínues de part a part del carrer i prou -per a què més pintura-, i que són l’habitat natural de les zebres. “Stop”? “Ceda el paso”? Direcció prohibida? Jo d’eixes no n’he vist cap encara ... Doncs bé, les zebres foren creades justament per tractar de posar un poc d’ordre en tot aquest desastre, que només sembla resoldre’s per moments amb subtils tocs de clàxon entre els conductors. Dins d’eixes disfresses van joves de 16 a 22 anys (encara que, qui pot estar segur d’això?) als quals els paguen per facilitar la vida als vianants paceños. Ajuden a xiquets i iaios a creuar el carrer, i tenen autoritat com per fer parar els vehicles i, si és precís, bonegar-los. Tot ho fan, això sí, a la seua manera de zebra, és a dir, sense dir ni una sola paraula, brandant en tot cas unes ridícules banderetes si és que estan molt enfadades, o amb gestos amples i exagerats, com els que fan les mascotes dels equips de futbol i altres ninots per l’estil.

Un parell d’eixes zebres, ho he de confessar, em tenen enamorat. Són les que viuen a Ayacucho amb Potosí, molt a prop del lloc on treballe: Ell, la zebra mascle, porta una corbata per damunt la disfressa. Podria semblar que no, però eixe complement li dóna un punt d’autoritat que ja voldrien altres zebres (hui mateix, sense anar més lluny, l’he vist parar a ell sol un bus escolar). Ella, en canvi, és la dolçor en zebra. Porta una floreta enganxada a l’orella i un mocador de colorins al coll, i encara que deu ser unes tres talles més menuda que ell (una S, calcule jo), no hi ha conductor amb presses que se li resistisca. La seua especialitat són els xiquets; salta d’alegria a penes en veu un i, amb una sèrie de gestos que només la gent d’ací pot entendre, li mana que l’espere. A continuació fa parar a un cotxe, i a un altre, i ara a un micro i una moto... i torna per on havia vingut fent giragonses, amb el xiquet sà i estalvi.



Ridícul? Sí, és més, jo diria que esperpèntic. Que es podria solventar el problema d’altres maneres? Doncs molt segurament, sí. Però, què voleu que vos diga? Són justament estes coses les que li donen encant a esta ciutat.


Un grup de zebres adolescents en actitud de portada de disc


Intel·lectuals i artistes paceños no tenen altra forma millor de donar suport a les zebres

Les zebres s'han convertit en tot un símbol de La Paz (per increíble que parega). I tenen fins i tot Facebook. Però això ja és una altra història...

5 comentaris:

Sara ha dit...

http://www.youtube.com/watch?v=98g-kxd04j0

Alba ha dit...

m'he fet fan en el facebook, increïble! m'encantaria ser zebra per un dia....

jo vull anar allí!!! per favor javi fes-li fotos al de la corbata, m'ha encantat!

Pere ha dit...

Xè, pos a mi m'apanya!! Què vols que et diga? La meua remugor extrema troba l'equilibri còsmic de tant en tant pillant-li el gust a estes coses un tant "naïf" i innocents. Podrien posar malhumorats i grisos guàrdies urbans i de segur que s'unflarien a posar multes, però la veritat, si el trànsit ahí és tan caòtic com dius, em sembla una millor manera de fer pedagogia que a base de garrot! I pel que sembla al vídeo, la gent els respecta... Segur que de majors eixos xiquets tan convoiats no obliden mai el que és un pas de zebra! Em sembla simpàtica la iniciativa, i veig que per ací podríem aprendre moltes coses de les que ens estàs ensenyant de La Paz, d'educació i amabilitat i eixes coses, que la veritat m'estan sorprenent molt i espere que no siga una visió excessivament idealitzada la que m'estiga fent, ja que pinta molt bé el lloc! A mi també m'agafen unes ganes boges de vore-ho en persona!!

apalput ha dit...

Als amants de les zebres, paciència. Pròximament: "El burro", una espècie d'antiheroi, enemic natural de les zebres, que circula pels carrers de La Paz fent de les seues...

I sí, Pere, este país té moltes coses males, i no és que siga ideal ni res paregut, però en molts aspectes encara trobes una certa innocència que, per la seua escassesa, recomforta.

Vicent ha dit...

Si la història que narres i les fotos que pujes de "La zebra" esta em pareix un absurd... el video és més absurd encara! XD
La veritat és que, de vegades, la realitat supera la ficció!
Si de veres té un rerefons pedagògic: respetable.
PD: Esperant amb àncies boges conèixer al "Burro", l'antiheroi enemic de la zebra.